Dag Clepper, je hebt het verhuur stappenplan niet volledig voltooid, klik hier om verder te gaan.

Dag Clepper, je hebt het verkoop stappenplan niet volledig voltooid, klik hier om verder te gaan.

Vragen?
Start chat

Welke documenten heb je nodig bij de verkoop van je huis?

Donderdag 29 April 2021

Welke documenten heb je nodig bij de verkoop van je huis?

Je woning verkopen? Dan heb je een aantal wettelijk verplichte documenten nodig. En je verzamelt ze best nog voor er een compromis of akte ondertekend wordt. Kwestie van de verkoop vlot en reglementair te laten verlopen.

We lijsten de voornaamste stukken even voor je op.

Energieprestatiecertificaat (EPC-attest)

Wellicht het bekendste attest voor een woning. Het energieprestatiecertificaat (of kortweg EPC-attest) vermeldt hoe energiezuinig je pand is met een score. Het wordt uitgereikt door een erkende specialist, bij Clepper zit je hiervoor goed!

Keuring elektrische installatie

Beantwoordt de elektrische installatie aan de wettelijke normen? Je komt het te weten in het betreffende keuringsattest. Dat moet je voorleggen bij een verkoop van je woning. Kreeg je een negatief verslag? Werk aan de winkel … en herkeuren maar.

Stedenbouwkundig uittreksel

Bij een pand hoort een stedenbouwkundig uittreksel. Dat document vermeldt de meest recente stedenbouwkundige bestemming, maar ook informatie over (eventuele) bouwovertredingen, voorkooprecht van andere partijen of verkavelingsvoorschriften. Je vraagt het uittreksel aan bij de gemeente. Het mag maximum één jaar oud zijn op het moment van de verkoop.

Postinterventiedossier

Werd je pand na 1 mei 2001 gebouwd of verbouwd door een aannemer? Dan ben je verplicht om een postinterventiedossier voor te leggen bij de verkoop. Het vermeldt technische gegevens over de structuur van het gebouw (offertes, facturen, lastenboek, foto’s, …) Je vraagt het document aan bij de aannemer die de renovaties heeft uitgevoerd of bij de bouwheer.

Bodemattest

Hopelijk is de bodem waarop je woning staat niet verontreinigd. Anders staat dat vermeld in het bodemattest. Dit attest is verplicht bij verkoop, blijft slechts één overdracht geldig. 

Certificaat stookolietank

Is er een stookolietank, dan moet die beantwoorden aan de wettelijke bepalingen. Kwestie van bodemverontreiniging in de toekomst te vermijden. Laat een controle uitvoeren van je boven- of ondergrondse tank en ontvang een certificaat. Eveneens verplicht voor te leggen bij een verkoop.

Overstromingsgevaar

Hoe overstromingsgevoelig is de locatie van jouw pand? Bij de verkoop ben je verplicht om de koper te informeren over het overstromingsgevaar. Vermeld de informatie in de verkoopadvertentie en neem ze op in de verkoopakte.

Uittreksel kadaster + kadastraal plan

In het uittreksel van het kadaster staan alle gegevens over de eigenaar en de aard van het pand. Bijvoorbeeld het perceelnummer, de oppervlakte, het bouwjaar, … Het kadastraal plan bevat alle info over de grenzen van het perceel en de constructies. Je vraagt beide documenten aan bij het kadaster.

Informatie over de erfgoedwaarde

Sinds 2015 heb je als verkoper een meldingsplicht over de erfgoedwaarde. Is het pand beschermd of staat het op de inventaris van het onroerend goed? Informeer jouw potentiële kopers.

Bijna vergeten … Natuurlijk heb je ook een eigendomsakte nodig om te bewijzen dat jij de eigenaar bent. Het origineel van dit document ligt bij je notaris, maar je kunt ook terecht bij het registratiekantoor van je provincie.

Zie je ertegenop om al deze, en andere documenten of attesten te verzamelen?

Geen tijd om je bezig te houden met administratieve rompslomp?

Besteed het uit aan een derde partij zoals Clepper. Wij verzamelen alle wettelijk verplichte documenten voor jou.

Bekijk meer blogberichten